Mężczyzna ze współczesnymi nerwami
Film jest pokazywany w bloku [3.] Cykl filmów Bady Minck. Więcej informacji w kalendarzu projekcji.
Krótkometrażowy, czarno-biały eksperymentalny film animowany prezentuje nigdy niezrealizowany projekt architektoniczny Adolfa Loosa. Austriacki architekt, uznawany dziś za prekursora modernizmu, w 1923 roku wykonał serię szkiców i wstępnych projektów budynku ratusza dla miasta Meksyk. W swojej wizjonerskiej koncepcji odniósł się do azteckiej piramidy schodkowej. W historii kina znamy wiele filmów eksperymentalnych, których bohaterami są miasta, jednak rzadko twórcy za obiekt wybierają architekturę, jej powstawanie od etapu koncepcji, poprzez kolejne szkice aż do projektu. W tym filmie reżyserzy, dzięki wykorzystaniu animacji, realizują ideę Loosa – naszkicowana przez niego piramida nabiera tu trójwymiarowego kształtu, ulokowana zostaje w środku makiety miasta. Z czasem staje się elementem impresyjnej gry światła i cienia, eksploracji różnych wariantów i możliwości operowania bryłą.
Fakt, że Bady Minck jest rzeźbiarką, zdaje się bardzo silnie wpływać na to, jak postrzega obiekty z rysunków Lossa. Reżyserzy, wychodząc od makiety piramidy silnie osadzonej w plastycznym myśleniu o bryle, próbują przełożyć ideę jej twórcy na płaski obraz filmowy. Łączą trójwymiarowy świat plastyczny z nowatorskim myśleniem o animacji jako formie mogącej wynieść idee architektoniczne na inne pola, dającym możliwość ożywienia niepowstałych budynków, konstruując tym samym ciekawą płaszczyznę świata alternatywnego. Twórcy pokazują, że architektura ożywa dopiero wtedy, gdy zasiedlą ją ludzie.
Ośmiominutowy film jest jednym z pierwszych ważnych dzieł Bady Minck (współreżyserem filmu jest Stefan Stratil) – pochodzącej z Luksemburga i działającej w Austrii artystki wizualnej i reżyserki filmów eksperymentalnych. Film pokazywany był na festiwalu w Cannes i na Berlinale, a jego kopia znajduje się w kolekcji sztuki awangardowej paryskiego Centrum Pompidou. Wyświetlany był na najważniejszych światowych festiwalach filmów o architekturze i ambitnego kina animowanego, i do dziś pozostaje jednym z najważniejszych filmów eksperymentalnych poświęconych architekturze.