Breaking a Monster
Muzyka metalowa to domena długowłosych białych mężczyzn o nordyckich rysach twarzy. Pojawiają się co prawda zespoły czarnoskórych muzyków grających ciężką muzykę (na przykład grupa Living Colour), czy też pojedynczy muzycy w zespołach zdominowanych przez białych, ale nadal należą oni do rzadkości.
Być może dlatego właśnie wideo, które grupa trzech utalentowanych czarnoskórych chłopców wrzuciła na YouTube, relacjonujące ich trashmetalowy występ na Times Square, natychmiast stało się hitem sieci, gromadząc przeszło 2,5 miliona odsłon? Malcolm Brickhouse, Jarad Dawkins i Alec Atkins założyli swój zespół Unlocking the Truth w wieku siedmiu lat. Grali w piwnicy Malcolma, wymyślali trasy koncertowe, a potem dawali fikcyjne koncerty na najważniejszych festiwalach i stadionach świata.. Po sukcesie ich nagrania na YouTube, chłopcy z Unlocking the Truth jeszcze jako nastolatkowie podpisali kontrakt z Sony Music wart 1,8 miliona dolarów.
Film pokazuje życie trzynastolatków w przełomowym momencie. Obserwujemy nie zawsze łatwą współpracę z menadżerem, negocjacje kontraktu, pierwsze profesjonalne próby, występy oraz wizytę w studiu nagraniowym podczas pracy nad pierwszym singlem Monster. Poznajemy rodziny chłopców, ich menadżera, specjalistów z wytwórni płytowej oraz speców od wizerunku – wszystkich bardzo skoncentrowanych na sukcesie zespołu.
Gdzieś pod skórą tej modelowej amerykańskiej success story rozgrywa się jednak dramat młodych, bez wątpienia ponadprzeciętnie utalentowanych muzyków, którzy są przez swoje otoczenie programowani i wtłaczani w schemat mający im zapewnić sukces i niebotyczne pieniądze. Chłopcom odebrano dzieciństwo i młodość – w filmie widzimy, że zamiast kolejnej podróży i spotkania z dorosłymi menadżerami chłopcy chętniej poszliby z kolegami pojeździć na deskorolkach, czego kategorycznie zabrania im menadżer. Widać też, jak branża muzyczna stopniowo zabija w nich autentyczność i wolność wyboru, począwszy od strojów poprzez decyzje, co i jak grać. Oczywiście wszystko dzieje się dla ich dobra. Film umożliwia obserwację fascynującego procesu kreowania gwiazdy zbiorowej świadomości i kosztów, z jakimi się to wiąże.
-
czas trwania:93 min.
-
kraj/rok:USA, 2015
-
reżyser:Luke Meyer
-
zdjęcia:Ethan Palmer, Hillary Spera
-
produkcja:Black Label Media, SeeThink Films
-
wybrane festiwale i nagrody:FF Zurich, 2016 FF Sztokholm 2016
-
sekcja:
-
konkursy:
-
tagi:
-