Strike a Pose. Tancerze Madonny
W 1990 roku siedmiu młodych tancerzy: Kevin, Oliver, Luis, Carlton, Jose, Gabriel i Salim wyruszyło z Madonną w najbardziej kontrowersyjną w jej karierze trasę koncertową Blond Ambition Tour owianą aurą skandalu. Sześciu z nich było gejami. Dla niespełna dwudziestoletnich chłopaków była to podróż życia, sportretowana w filmie dokumentalnym Aleka Keshishiana z 1991 roku „W łóżku z Madonną”. Stworzony z nagrań zarejestrowanych podczas trasy film Madonna wykorzystała do batalii o prawa gejów, wolność ekspresji i walki z AIDS. Tancerze szybko stali się ikonami seksualnej wolności, inspirując ludzi na całym świecie do pokazania swojej prawdziwej orientacji. W dobie szerzącej się epidemii AIDS i pozostałego po epoce Reagana konserwatyzmu, „W łóżku z Madonną” zachęcał do czerpania przyjemności z wolnej i nieskrępowanej miłości, a tancerze do dzisiaj otrzymują listy od ludzi opisujące w jaki sposób ten obraz odmienił ich życie. Jednak okazuje się, że bohaterowie tego filmu wcale nie chcieli tak śmiało upubliczniać swojej orientacji.
Gabriel nie był dumny z bycia gejem i wytoczył proces Madonnie za pokazanie sceny jego pocałunku. Kilka lat później, w wieku 26 lat, zmarł na AIDS, którego nosicielem był również Carlton. Czy bycie sobą w tamtych czasach rzeczywiście było dla ludzi wyzwoleniem? Nakręcony 25 lat później film „Strike a Pose: Tancerze Madonny” pokazuje jak naprawdę wyglądało wtedy otwarte przyznanie się do bycia sobą, i jakie problemy to ze sobą niosło. Obserwujemy, jak potoczyło się życie tancerzy po zakończeniu trasy. Opisują oni kulisy własnego życia i emocjonalne uzależnienie od Madonny. Opowiadają o cenie, jaką zapłacili za bycie społeczną ikoną, a także o walce, jaką musieli stoczyć z samymi sobą. Przedstawiają swoje prywatne życie, w którym pojawiły się problemy: depresja, alkoholizm, narkotyki, AIDS i bezdomność. Oglądamy prawdziwe oblicze, jakie kryło się za fasadą seksualnego wyzwolenia. Film jest nie tylko ciekawym kąskiem dla fanów Madonny (zawiera wiele materiałów archiwalnych), ale także obrazem kulturowych przemian tamtych czasów.
-
czas trwania:83 min.
-
kraj/rok:Holandia, Belgia/2016
-
reżyser:Ester Gould, Reijer Zwaan
-
zdjęcia:
-
produkcja:CTM Docs
-
wybrane festiwale i nagrody:
-
sekcja:
-
konkursy:
-
tagi:
-