Podcięte kwiaty, zielone liście

Fallen Flowers, Thick Leaves
reż.Laetitia Schoofs//86 min.
Miejsce
Data
Czas

Powoli zmieniające się obrazy, niespiesznie snute historie oraz chłód narracji oddają stan, w którym jeszcze do niedawna znajdowało się chińskie społeczeństwo. Seksualność była w nim zamrożona, skryta pod grubą warstwą lodu, a teraz – pod wpływem zachodnich nowinek, romantycznych lektur, ruchu feministycznego i ekonomicznego wzrostu – zaczyna topić śniegi i otwierać się na świat.  

Hongli jest seksuolożką w Pekinie. Przychodzą do niej kobiety w każdym wieku i, choć ich historie bywają bardzo różne, łączy je jedno: wszystkie walczą z oczekiwaniami konserwatywnego chińskiego społeczeństwa. Na przykład 50-letnia Xiao po śmierci męża pragnie ułożyć sobie życie na nowo, a 32-letnia Wen-wen jest atrakcyjną, odnoszącą sukcesy pisarką singielką, ale jest postrzegana jako towar drugiej kategorii – tzw. „resztki po obiedzie”. Określenie to stosowane jest wobec pracujących zawodowo kobiet z wielkich miast, które przed trzydziestką nie stanęły jeszcze na ślubnym kobiercu. W 2007 roku chińskie ministerstwo edukacji oficjalnie dodało ten termin do swojego słownika. Jak na ironię, samotnych mężczyzn w Chinach nie brakuje – polityka jednego dziecka doprowadziła do ogromnej dysproporcji między płciami. W Chinach jeśli kobieta nie znajdzie partnera przed trzydziestką, przegapiła swoją szansę. Jej rodzice bardzo się jej wstydzą. Co zrobili nie tak? Pekin może i wygląda na nowoczesne miasto, ale tradycyjne obyczaje, które dotyczą kobiet w każdym wieku i z każdej grupy społecznej są bardzo staroświeckie.

Ne tylko młode, wykształcone i dobrze zarabiające Chinki, jak Wen-wen, nie zgadzają się już na tradycyjny podział ról w chińskiej rodzinie. Również te ze starszego pokolenia, jak Xiao, zaczynają dostrzegać braki edukacji seksualnej, cenę zależności oraz potrzebę własnej przyjemności. Zanim rewolucja seksualna zatriumfuje w Państwie Środka edukatorka seksualna Hongli Zhen pokazuje inne sposoby czerpania przyjemności.

W filmie kobiety swobodnie opowiadają, o tym jak to jest być żoną mężczyzny, którego się nie kocha, jak to jest być lesbijką i szukać akceptacji, o raczkującym feminizmie, oraz o tych, które – w akcie desperacji i ze wstydu z powodu nieudanego życia osobistego – decydują się wstąpić do zakonu. Do jakiego stopnia przestarzałe tradycje, Rewolucja Kulturalna oraz nowoczesna ekonomia wpływają na społeczny status współczesnych chińskich kobiet?

DŁUŻSZY OPIS
KRÓTSZY OPIS

  • czas trwania:
    86 min.
  • kraj/rok:
  • reżyser:
    Laetitia Schoofs
  • zdjęcia:
    Benito Strangio
  • produkcja:
    Muyi Film
  • wybrane festiwale i nagrody:
    IDFA Amsterdam 2016, Human Rights and Arts FF Melbourne 2017

Inne filmy z sekcji

Chiński sen

Chińskie van Goghi
China's Van Goghs
Dzieci nie boją się śmierci, dzieci boją się duchów
Children Are Not Afraid of Death, Children Are Afraid of Ghosts
Inne filmy z tagiem

# chiny

Chińskie van Goghi
China's Van Goghs
Recykling po chińsku
Plastic China
Breaking a Monster
Breaking a Monster
Kaseta: dokumentalna składanka
Cassette: A Documentary Mixtape
Chińskie van Goghi
China's Van Goghs
 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera