Debata: „Żywa czy martwa? Setne urodziny awangardy” po filmie „Beuys. Sztuka i rewolucja”


W 2017 roku obchodzimy stulecie awangardy w Polsce. To doskonała okazja, by zapytać o jej kondycję. W jakiej jest obecnie formie? Czy awangarda w Polsce i na świecie w ogóle jeszcze żyje? Co znaczy dziś „awangardowy”? Czy to tylko ogólne i umowne pojęcie? Z pewnością, jak czytamy w książce Marcina Borchardta: awangarda to coś nieoczywistego, wymagającego skupienia, czasami pogłębionej refleksji, a niekiedy przede wszystkim komentarza. Inaczej przy pierwszym kontakcie można się pogubić, zniechęcić i w efekcie rozczarować. A przecież nie o to chodzi. Współtwórca surrealizmu André Breton twierdził, że „awangarda to stan umysłu”. Wraz z naszym gośćmi i widzami zastanowimy się, jaki to stan.

Podczas dyskusji komentować będziemy zjawisko awangardy w filmie, muzyce i sztukach plastycznych. Na szczególną uwagę zasługują te ostatnie, bowiem wraz z Centrum Kultury w Gdyni i Teatrem Nowym im. K. Dejmka w Łodzi, przy okazji naszego festiwalu, zapraszamy na projekt „Rok Awangardy. Łódź w Gdyni”, który ma na celu promocję awangardy w Gdyni oraz zwrócenie uwagi na wspólne modernistyczne dziedzictwo obu miast. Tuż przed projekcją filmu „Beuys. Sztuka i rewolucja”, o godz. 19:00, w Galerii Gdyńskiego Centrum Filmowego odbędzie się wernisaż „Spotkanie z dziełem: Władysław Strzemiński”. To wyjątkowa okazja na spotkanie z jednym z najważniejszych twórców awangardy w Polsce. W galerii zaprezentowane zostanie jedno z dzieł artysty – „Pejzaż łódzki”, które trafi do Gdyni z Muzeum Sztuki w Łodzi.

W dyskusji udział wezmą:
Marcin Borchardt – wykładowca awangardy filmu na Uniwersytecie Gdańskim, autor książki „Awangarda muzyki końca XX wieku. Przewodnik dla początkujących”
Irek Wojtczak – saksofonista, improwizator, aranżer i nauczyciel, od lat realizujący awangardowe projekty artystyczne
gość specjalny – przedstawiciel Muzeum Sztuki w Łodzi

Piątek, 19 maja | 20:30 | Gdyńskie Centrum Filmowe: sala Warszawa | Debata: „Żywa czy martwa? Setne urodziny awangardy” po filmie „Beuys. Sztuka i rewolucja”