Da Vinci

Da Vinci
reż.Yuri Ancarani/Włochy/2012/25 min.
Miejsce
Data
Czas

Film jest pokazywany w bloku [1.] Cykl filmów Yuriego Ancaraniego

Film prezentuje skomplikowanego robota chirurgicznego (nazwa Da Vinci pochodzi oczywiście od Leonarda Da Vinci, któremu przypisuje się zaprojektowanie pierwszego w historii robota). Kamera rejestruje jego pracę. Widzimy zarówno jak steruje nim operująca lekarka oraz ujęcia z wewnątrz ludzkiego ciała, gdzie robot wykonuje złożoną operację.

Maszyna powstała w 1999 roku, kosztuje około milion dolarów, a zbudowano go w celu przeprowadzenia bardzo trudnych operacji w mało inwazyjny sposób. Wokół jego funkcjonowania narosło wiele mitów i kontrowersji, głośne były wypadki jego błędów (lub raczej błędów kierujących nim lekarzy). Jednak Ancarani jak zwykle w swoich pracach nie opisuje historii samego robota, tylko przygląda mu się jako obiektowi plastycznemu. Jego kamera rejestruje pracę maszyny i sterującego nią człowieka tak, jakby przyglądał się dziwnej choreografii ruchów, akcji i reakcji.

Widziane okiem kamery Da Vinci, ludzkie wnętrzności stają się abstrakcją, tętniącą życiem masą tkanek i narządów wyglądających trochę jak z filmów science-fiction. Film ukazuje człowieka jako istotę z potężnym intelektem, zdolną stworzyć najgenialniejsze i najbardziej skomplikowane wynalazki, a z drugiej strony istotę zaskakująco kruchą, obleczoną nietrwałą materią ludzkiego ciała. Kamera Ancaraniego pokazuje zarówno maszynę przy pracy, jak podczas demonstracji jej możliwości. Reżyser i zarazem autor zdjęć stosując dwa punkty widzenia: ten ludzki i ten z kamery robota, stawia przed widzami pytanie o względność perspektywy, którą zwykliśmy przyjmować, czyniąc robota Da Vinci równoprawnym bohaterem filmu.

Film zamyka tryptyk „Cierpienie żelaza” (dwa pozostałe filmy to „Wódz” oraz „Platforma Luna”). Cykl zawiera filmy pokazujące współpracę ludzi i maszyn, zrównując człowieka z wymyślonymi i kierowanymi przez siebie wynalazkami technicznymi i stawiając w delikatny, impresyjny sposób pytanie o rolę żywych istot w zmieniającym się przez szalony rozwój techniki świecie.

DŁUŻSZY OPIS
KRÓTSZY OPIS

  • czas trwania:
    25 min.
  • kraj/rok:
    Włochy/2012
  • reżyser:
    Yuri Ancarani
  • zdjęcia:
    Yuri Ancarani
  • produkcja:
    Museo Marino Marini
  • wybrane festiwale i nagrody:

Inne filmy z sekcji

Doc Gala

Na początku było oko
In the Beginning Was the Eye
MappaMundi
MappaMundi
 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera