Kino przyszłości

Cinema Futures
reż.Michael Palm/Austria/2016/127 min.
Miejsce
Data
Czas

Fascynujące spojrzenie na odchodzący powoli w niebyt świat taśmy celuloidowej. Mająca prawie 130 lat taśma od czasu rewolucji cyfrowej powoli przechodzi do historii. Wysiłkiem grupy czołowych hollywoodzkich reżyserów filmowych udało się co prawda podtrzymać jej produkcję w zakładach Kodak, ale na naszych oczach archiwa przechowujące taśmy stają się stopniowo muzeami, a sam nośnik – mimo, że nadal uznawany za najlepszy do rejestrowania filmów – powoli umiera.

Twórcy filmu przyglądają sie temu, jak rewolucja cyfrowa wpłynęła na film nie tylko od strony jego produkcji, ale przede wszystkim jego przechowywania. Archiwa filmowe, biblioteki zbierające dane cyfrowe, gigantyczne serwery, chmury, ale też niekończące się półki z puszkami z taśmą – to wszystko tworzy w filmie obraz biblioteki Babel niczym z prozy Borgesa: nieskończonego miejsca, w którym zgromadzona jest całkowita wiedza ludzka, zarówno prawdziwa, jak i fałszywa.

W filmie obok kabin projekcyjnych, archiwów filmowych i skomplikowanych procesów rekonstrukcji starych filmów pokazano także nowe archiwa: zlokalizowane od Norwegii przez USA aż po Indie olbrzymie banki danych, w których digitalizuje się i przechowuje niemal wszystko na temat współczesnego świata. Mamy tu okazję zobaczyć niepozornie wyglądający kontener, w którym znajduje się zapis całej sieci internetowej sprzed kilku lat. Czy taśma w dobie zmieniającej się bezustannie technologii jest skazana na śmierć? Czy pozostanie tylko fetyszem wykorzystywanym przez przywiązanych do tej technologii tradycjonalistów oraz poszukujących artystów wizualnych? Czy nowy wspaniały świat, który nadszedł z epoką cyfrową, skazuje ją na ciemny wiek, w którym nie mamy pewności, czy przechowywane w ten sposób dzieła i dane przetrwają?

Wypowiedzi filmowców (na czele z Martinem Scorsese i Christopherem Nolanem), artystek wizualnych, archiwistów, operatorów projektorów kinowych, fachowców od rekonstrukcji filmowej, historyków kina, specjalistów od przechowywania i zarządzania danymi cyfrowymi, ale także filozofów i badaczy nowoczesności tworzą fascynujący obraz bardzo dynamicznych zmian, jakie od kilkunastu lat intensywnie rewolucjonizują film i szerzej – sposób zarządzania wiedzą i danymi audiowizualnymi. To podróż w przeszłość, ale też w przyszłość, czyli w nieznane – podróż pełna nieoczywistych i fascynujących obserwacji, o których rzadko kiedy myślimy, rejestrując film na swoim telefonie komórkowym lub przeglądając pożółkłe taśmy 8 mm z nagraniami z wakacji sprzed lat.

DŁUŻSZY OPIS
KRÓTSZY OPIS

  • czas trwania:
    127 min.
  • kraj/rok:
    Austria/2016
  • reżyser:
    Michael Palm
  • zdjęcia:
    Joerg Burger
  • produkcja:
    Mischief Films
  • wybrane festiwale i nagrody:
    MFF Jihlava 2016, MFF Rotterdam 2017

Inne filmy z sekcji

Doc Gala

Na początku było oko
In the Beginning Was the Eye
MappaMundi
MappaMundi
Inne filmy z tagiem

# fiilm o filmie

Breaking a Monster
Breaking a Monster
Kaseta: dokumentalna składanka
Cassette: A Documentary Mixtape
Chińskie van Goghi
China's Van Goghs
 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera