Cameraperson

Cameraperson
reż.Kirsten Johnson/USA/2016/102 min.
Miejsce
Data
Czas

Mecz bokserski w Brooklynie, życie w powojennej Bośni i Hercegowinie, codzienność nigeryjskiej położnej – to niektóre z wplecionych w filmowy gobelin obrazów, które Kirsten Johnson rejestrowała na przestrzeni dwudziestu pięciu lat jako operatorka głośnych dokumentalistów.

Johnson współpracowała m.in. z Michaelem Moore’em („Fahrenheit 9/11”), Laurą Poitras („CITIZENFOUR”) i Tedem Braunem („Darfur Now”). W tym filmie obserwujemy także prywatne życie Johnson i jej relacje z matką chorą na Alzheimera. Reżyserka wykorzystuje obrazy, które nie pozwalały jej o sobie zapomnieć, nurtowały ją i były przyczynkiem do pytań o naturę relacji między dokumentalistą a portretowanymi osobami. W tym uszytym z filmowych skrawków eseju zostaje poruszone pytanie o relację między rzeczywistością przed kamerą a kreowaną w filmie dokumentalnym narracją. Esej łączy elementy filmu dokumentalnego, autobiografii i dociekań na temat etyki pracy dokumentalisty.

Materiał zdjęciowy wykorzystany w filmie Johnson rejestrowała m.in. w Bośni i Hercegowinie (zdjęcia pierwotnie powstały w ramach projektu „Women, War & Peace”), Nigerii („The Edge of Joy”, reż. Dawn Sinclair Shapiro) i Rwandzie („Wide Angle: Ladies First”, reż. Gini Reticker). Reżyserka podkreśla, że impulsem do realizacji filmu była świadomość wyjątkowego charakteru pracy dokumentalisty, któremu bohaterowie realizowanych filmów poświęcają czas i uwagę, i z którym dzielą się osobistymi przeżyciami. To praca, która wymaga pewnego stopnia intymności – która jest bliska relacjom rodzinnym, ale jednocześnie nie jest z nimi tożsama. Johnson zdaje sobie sprawę także z tego, że nie jest w stanie kontrolować sposobu wykorzystania swoich zdjęć w przyszłości. A filmy, do których powstania się przyczyniła, mogą na trwałe zmienić wizerunki portretowanych osób i w konsekwencji ich życia.

Film Johnson to zarówno poruszająca opowieść dającą wgląd w osobiste doświadczania świata zza kamery filmowej, jak i dogłębna analiza procesu fotografowania.

DŁUŻSZY OPIS
KRÓTSZY OPIS

  • czas trwania:
    102 min.
  • kraj/rok:
    USA/2016
  • reżyser:
    Kirsten Johnson
  • zdjęcia:
    Kirsten Johnson
  • produkcja:
    Big Mouth Productions, Fork Films
  • wybrane festiwale i nagrody:
    Nominacja do Oscara® 2017 w kategorii: Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny, Nominacja do Nagrody Film Independent Spirit Award 2017, FF Sundance 2016, SXSW Austin 2016, FF True/False Columbia 2016, FFD Full Frame: Nagroda Tribute Award, FF San Francisco 2016: Nagroda Golden Gate, Sheffield Doc/Fest 2016: Nagroda Jury, IFF Camerimage 2016

Inne filmy z sekcji

Muza i Wena

Nie mrugaj – Robert Frank
Don't Blink – Robert Frank
Breaking a Monster
Breaking a Monster
Jak zniszczyć wehikuły czasu
How to Destroy the Time Machines
Inne filmy z tagiem

# fiilm o filmie

San Siro
San Siro
Kino przyszłości
Cinema Futures
Kino objazdowe
The Cinema Travellers
Kraina oświeconych
The Land of the Enlightened
Nie mrugaj – Robert Frank
Don't Blink – Robert Frank
Piękność jest bestią
Beauty Is The Beast
 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera